tisdag 12 februari 2008

Kinesiskt Nyår och Vietnamresa

Gott nytt år på er (igen)! Vi har nu lämnat Grisens år bakom oss och välkomnar Råttans år! Starten för 2008 har varit bra om än kallt. Som ni har hört på nyheterna så har vädret, kylan och ffa snön ställt till med stora problem i Kina. Även Shanghai har naturligtvis drabbats och detta är det kallaste vädret på 50 år! Eftersom nyår är den tid då folk brukar åka hem har det blivit enorma förseningar i denna stora massa av folk som skall transporteras över hela landet. Av denna anlening och att vi fryser som bara den bestämde vi oss för att åka till varma Vietnam! Vi åkte den 5:e på natten och landade vid 1 tiden på morgonen i Saigon/Ho Chi Minh City. Vi övernattade på ett hotell lite utanför centrum som var enkelt men rent och snyggt. På morgonen fixade vi bustransport till stranden Mui Ne, ca 200 km österut. Då bussen inte gick förrän kl 16.00 spenderade vi dagen med att vandrar runt i Saigon. En rätt trevlig om än kaotisk stad med massor av motorcyklar som transporterade allt från hela familjer till buskar, blommor, rör etc. Allt var förberett för nyårsfirande med blomutställning på huvudgatan och röda dekorationer överallt. Vi var på ett krigsmuseum som naturligtvis var hemskt men även intressant. Just kring Vietnamkriget har man ju hört så mycket från USAs perspektiv, här visades bilder med propaganda från Vietnams sida. Mycket annorlunda men intressant. Bussresan till Mui Ne tog ca 5 timmar med ett näst intill non-stop tutande från vår buss eller andra bussar/mopeder/bilar! Aningen tröttande men Fredrik var välförberedd med öronproppar så det var inget som störde. Väl framme var vi lite nervösa, eller rättare sagt jag Cecilia, för vilken standard hotellet skulle vara då vi bokat via nätet och alla hotell verkade ha fullt, det var med nöd och näppe vi fick rum på detta hotellet! Men det visade sig att vi verkligen dragit en vinnare! Hotellet var nytt, snyggt, rent, mysigt och låg precis vid stranden...precis som vi hade hoppats på! Att vakna på morgonen, äta en god frukost och sedan lägga sig vid poolen eller stranden i 30 grader och solsken var underbart!!! En av dagarna åkte vi på utflykt till "The White Sanddunes" och "The Red Sanddunes" som var ökenliknande sandhögar i närheten. Mycket fascinerande och vackert...det var verkligen som att vara i en mini-öken i ett vad jag skulle kunna tänka mig var ett Israel liknande landskap...annorlunda! Den 10 februari var det att hoppa på en buss tilbaka till Saigon, äta en bit på backpacker-gatan och sedan ge sig ut till flygplatsen för att ta nattflyget hem till Shanghai. Vi landade igår kl. 06.00 och hade lyxen att ha 2 hela dagar ledigt hemma. Detta var en MYCKET bra semester! Vi hörs snart igen!

Hej på er! Det låter ju som att ni haft en riktig toppensemester! Man blir inte alls avundsjuk på solen och värmen...
Men jag tröstar mig med att det snart bara är en månad kvar tills vi åker! Jag tror att jag hittat er på Skype, ska försöka ringa någon dag när det funkar med tidsskillnaden. Kram Jenny

Hej på er Fredrik och Cecilia! Vi har följt era inlägg och sett hur ni reser runt i världen. Både skidor i Alperna och så er semeser i värmen. Ni verkar ha det kanonbra. Hoppas ni njuter för fullt.
Jag och Jenny vill passa på att gratta dig Cecilia på födelsedagen lite så här i förskott :-).
Här på hemmaplan händer det faktiskt en hel del med, den 21 februari föddes vår underbara dotter, lilla Maja. Jenny var helt grym och det hela gick väldigt fort och bra.

Kram på er, så hörs vi snart igen!